Nyheter

RFoD söker ny verksamhetsledare

RFoD:s verksamhetsledare, Niclas Pereira dos Reis Lindblad har lämnat sin tjänst på RFoD för att gå vidare till nya arbetsuppgifter på Stockholms läns landstings kulturförvaltning. Vi vill rikta ett varmt tack till Niclas för hans insatser för RFoD och önska honom lycka till på den nya tjänsten!

Peter Bothén, verksamhetsledare på Stallet, går in som tillförordnad verksamhetsledare på RFoD tillsammans med Sofia Joons som konsult och projektledare.


Riksförbundet för Folkmusik och Dans, RFoD söker verksamhetsledare 

RFoD är ett riksförbund som företräder utövare, arrangörer och genren i stort inom folk- och världsmusik/-dans. RFoD  driver även scenen Stallet Folk & Världsmusik. Vi vänder oss både till professionella och amatörer utifrån en bred genredefinition där tradition och förnyelse är lika viktigt. Genren är i ständig utveckling och RFoD är, och vill vara med och driva den utvecklingen både konstnärligt och kulturpolitiskt. Vi är en av huvudkrafterna i arbetet med Folk- och Världsmusikgalan som genomförs årligen. RFoD är en medlemsorganisation.
 
Kvalifikationer
• Du är väl förtrogen med genren och har erfarenhet av ledarskap, personalansvar samt arbete i den ideella världen.
• Du är tydlig och öppen i ditt ledarskap, bra på att motivera och stimulera andra, du kan delegera, ge och ta ansvar.
• Du har goda kunskaper i och praktisk erfarenhet av ekonomi och redovisning.
• Du kommer att företräda RFoD i olika sammanhang, därför måste du kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift.
• Du har ett brett kontaktnät, är självständig, god samarbetsförmåga, Kommunikativ, lyhörd och flexibel.
• Du bör ha ett intresse för kulturpolitik.
 
Arbetsuppgifter
Du kommer inneha en tjänst med stora möjligheter till påverkan i ett spännande skede både för RFoD och kultursverige. Tjänsten innebär att leda och driva ett kreativt och visionärt arbete – att utifrån kunskap om genren och kännedom om samhället, skapa möjligheter till utveckling och till finansiering av verksamheten. Du kommer att vara chef och arbetsledare på en mindre arbetsplats och vara närmast ansvarig inför, samt föredragande i styrelsen. Arbetet innebär både att ha kontakter utåt med myndigheter och andra organisationer samt att leda och fördela arbetet inom den egna organisationen. Mycket av verksamheten bedrivs i projekt vilket betyder att du kommer att hantera ansökningar, uppföljningar och redovisningar, där ekonomi har en central roll.
Stallet är en mycket viktig del av RFoD, där din roll huvudsakligen handlar om uppföljning, men även planering i samverkan med Stallets ansvariga.
 
Varaktighet/Arbetstid
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med placering i Stockholm, med en provanställning om 6 månader. Tillträde: 2018-10-01 eller enligt överenskommelse.
 
Lön
Månadslön
 
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2018-08-12. Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev.
Ansökan tas endast emot via mail till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 
Frågor om tjänsten besvaras av:
Peter Bothén, verksamhetsledare/producent Stallet och TF verksamhetsledare RfoD.
076-525 17 73
Irene Ala-Jukuri, ordförande RFoD 070 -772 09 44
 
 
www.rfod.se

Ny styrelse!

Vid årsmötet på Eric Sahlström Institutet den 26 maj 2018 valde RFoD en ny styrelse. Till ny ordförande valdes Irene Ala-Jukuri, som till vice ordförande - Rebecca Oliver. Vi hälsar Marta Anderson och Jan-Anders Andersson välkomna till styrelsen och ser fram emot att jobba tillsammans.
 
Jan-Anders känner vi från folkmusikarrangören Felan i Örebro; här kan du läsa om Jan-Anders och Felan
Marta känner vi bland annat från Linköpings Folkmusik Festival, Kulturrådet och från RFoD:s fördelningsgrupp.
 
RFoD:s styrelse:
Irene Ala-Jukuri - ordförande
Rebecca Oliver - vice ordförande
Jan-Anders Andersson - kassör
Alar Kuutmann - ledamot
Ulf Ödmark - ledamot
Eva Omagbemi - ledamot
Marta Andersson - ledamot
Sakıp Murat Yalçın - ledamot
 
Vi tackar Hadrian Prett för tiden som ordförande, det är många timmar, energi och tankearbete som lagts ner i föreningen! Tack för det, Hady! Vi tackar också Pernilla Willman som bidragit med sitt engagemang och nu lämnar styrelsen. Vanessa Labanino lämnar valberedningen där hon varit en stor tillgång. Lycka till alla tre med era andra engagemang och uppdrag!
 
Peter Bothén, verksamhetsledare på Stallet, går in som tillförordnad verksamhetsledare på RFoD tillsammans med Sofia Joons som konsult och projektledare.

Välkommen till förbundsstämman 2018!

Kallelse till förbundsstämman

Datum: lördag, den 26 maj 2018

Tid: kl 13.00

Plats: Eric Sahlström Institutet, Bruksgatan 3 i Tobo

Motioner och stadgeändringsförslag skall inlämnas till styrelsen minst tolv veckor före

förbundsstämman.

Förslag till dagordning

1. Val av mötesfunktionärer och två protokolljusterare.

2. Fastställande av mötets behörighet.

3. Val av kommittéer och andra utskott som stämman önskar utse.

4. Föredragning av verksamhets- och revisionsberättelse.

5. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.

6. Beslut om verksamhetsplan.

7. Behandling av medlemmars motioner, styrelsens förslag och fastställande av arbetsgrupper.

8. Fastställande av medlemsavgifter.

9. Fastställande av budget.

10. Val av ordförande, kassör och övriga ledamöter till styrelsen.

11. Val av två revisorer och två suppleanter.

12. Övriga val

13. Val av ledamöter i valberedning, varav en sammankallande.

14. Behandling av under stämman väckta frågor.

RFoDs årstämma sker i anslutning till Akustiskt i Tobo 18. En fin liten festival där man som publik kommer riktigt nära musiken och artisterna. All den energi och spänning som skapas på den lilla scenen når direkt den omgivande publiken i den vackra och akustiskt glada salen. Efter det blir det dans natten lång. Se Facebookevent för detaljer!

Mer info och hitta till ESI:

 
 

Musiklivet bjuder in till öppen musikpolitisk debatt

Musikpolitisk debatt inför valet 2018 på Stallet (Nybrogatan 7) den 11 april kl. 11:00 – 13:00

Musikliv för alla

Partsinlagor från olika delar av musiklivet finns det många – men hur ser egentligen hela bilden ut? Hur ser villkoren ut beroende på vilket musikfält du verkar inom? Hur ser förutsättningarna ut för internationell verksamhet? Och hur uppfyller dagens statliga musikpolitik våra kulturpolitiska mål?

Nätverket "Ett musikliv för alla", som hittills samlar 21 nationella musikorganisationer, har sedan en längre tid önskat en oberoende, parlamentarisk utredning av musiklivets komplexa ekosystem.

Onsdagen den 11 april kl 11.00-13.00 bjuder vi in till en offentlig musikpolitisk debatt på Stallet vid Nybrokajen i Stockholm.

Debatten är öppen för alla, men anmäl din närvaro senast den 9 april till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Till debatten är kulturansvariga från alla riksdagspartier inbjudna att medverka.

I vårt Facebookevent återkommer vi snart med fler detaljer.

Läs hela vårt upprop på www.ettmusiklivföralla.se. Där presenterar vi gemensamt fem anledningar till varför det statliga anslagen till svenskt musikliv behöver en oberoende genomlysning.

Bakom uppropet står:
Folkets Hus och Parker
Föreningen svenska tonsättare
Föreningen Sveriges Jazzmusiker
Kammarmusikförbundet
Kontaktnätet
MAIS - Musikarrangörer i Samverkan
Musikcentrum Riks
Musikerförbundet
RANK - Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik
RFoD - Riksförbundet för Folkmusik och Dans
Riksförbundet Svensk Jazz
Riksförbundet Visan i Sverige
SKAP - Sveriges kompositörer och textförfattare
Svenska Oberoende Musikproducenter
Svensk Live - Unga arrangörsnätverket
Sveriges Körförbund
Sveriges Orkesterförbund
Sveriges Spelmäns Riksförbund
Svenska Folkdansringen
Sweden Festivals
SYMF - Sveriges Yrkesmusikerförbund
 
 

Redovisning av Kulturrådets arrangörsstöd 2017

Nu är Kulturrådets länk för redovisning av arrangörsstöd för år 2017 uppe, och det betyder att fr.o.m. idag kan våra arrangörsföreningar skicka in sina redovisningar.

Redovisningen görs online via länken: http://liquid.kulturradet.se/lfserver/R327_2018

Det går tyvärr inte att spara redovisningsblanketten i processen, så vi rekommenderar att skriva all information först på era egna datorer (t.ex. i Word) och sedan klippa och klistra svaren i blanketten.

Deadline för redovisningen är 4 maj, och det är viktigt att ni skickar era redovisningar i tid. Efter kl.24:00 stängs blanketten ner.

OBS! Kolla noggrant att alla fält i blanketten är ifyllda, annars kan det bli fel vid inlämningen och er blankett skickas inte. Alla obligatoriska fält är markerade med *. Om något obligatoriskt fält behöver lämnas tomt (t.ex. antal män/kvinnor/annat i era styrelser), skriv "0" istället.

Om ni har frågor kring redovisningen, tveka inte att kontakta oss på kansliet via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så hjälper vi er bäst vi kan.